Programma's

Sport

Sportevenementen

  • De loopevenementen in Nijmegen trekken veel deelnemers. De deelnemers én bezoekers waarderen de loopevenementen met hoge rapportcijfers (boven de 8).
  • Veel Nederlanders vinden ‘loopstad’ een passende omschrijving van Nijmegen.

Populaire loopevenementen

De Vierdaagse, met bijna 45.000 gestarte deelnemers in 2019, is onverminderd populair. Ook de Nijmeegse hardloopevenementen trekken veel deelnemers: in 2019 finishten circa 20.000 deelnemers aan de Zevenheuvelenloop, circa 7.000 deelnemers aan de Zevenheuvelennacht, ruim 6.000 deelnemers aan de Marikenloop en richting de 7.000 deelnemers aan de Stevensloop. De afgelopen jaren is het aantal deelnemers aan de Zevenheuvelenloop licht aan het dalen. Bij de Marikenloop en de Stevensloop zorgen extra onderdelen in 2019 voor een stijging van het aantal deelnemers, na een periode van daling. Daarnaast zijn er diverse relatief kleinere hardloopevenementen (024 running series). Ook telt de stad enkele wielerevenementen: de Ronde van Nijmegen en Rush Hour. Andere jaarlijkse sportevenementen zijn enkele nationale titeltoernooien judo en het atletiekevenement Nijmegen Global Athletics.

Uit onderzoek naar de effecten van sportevenementen door O&S (Vierdaagsemarsen, Zevenheuvelenloop, Special Olympics) en de HAN (Giro, Zevenheuvelenloop, Stevensloop) blijkt dat zowel deelnemers als bezoekers de evenementen hoog waarderen. Gemiddeld geven de deelnemers een 8,3 en de bezoekers een 8. De Vierdaagsemarsen krijgt het hoogste rapportcijfer, zowel bij de deelnemers (8,6) als bij de bezoekers (8,3).

Uit een peiling onder het stadspanel over het speciale evenementenjaar 2016 bleek dat veel Nijmegenaren de 100e editie van de Vierdaagsemarsen en de Giro d’Italia hadden bezocht (52% respectievelijk 44% van de panelleden). Opvallend was dat de Giro ook door veel panelleden werd bezocht, voor wie sportevenementen niet tot de favoriete soorten evenementen behoren.
Behalve Nijmeegse bezoekers trok de Giro op zaterdag 7 mei naar schatting 8.000 bezoekers van buiten de stad naar Nijmegen, en op zondag 8 mei 7.500 (Bron: Evaluatie Giro Gelderland 2016, Hogeschool van Arnhem en Nijmegen, 2016).

Uit het in 2017 verricht onderzoek naar het imago van Nijmegen bij Nederlanders blijkt dat de Vierdaagse de belangrijkste associatie bij de stad is; 53% van de Nederlanders denkt bij Nijmegen spontaan aan dit evenement (was 43% in 2015; stijging lijkt te maken te hebben met de extra publiciteit rondom de 100e editie van de Vierdaagsemarsen). Veel mensen vinden ‘loopstad’ dan ook een passende beschrijving van Nijmegen (67%). Na afloop van het speciale evenementenjaar 2016 gaven meer Nederlanders aan dat ze ‘evenementenstad’ een passende omschrijving voor de stad vinden (48% versus 34% in 2015). Kijken we naar de bekendheid van Nijmeegse evenementen bij Nederlanders, dan scoort alleen de Vierdaagse erg hoog, op zeer ruime afstand gevolgd door de Zevenheuvelenloop en de Goffertconcerten. Dit zijn ook de drie evenementen met de meeste bezoekers en de meeste promotionele en economische meerwaarde.

Deze pagina is gebouwd op 07/14/2022 17:06:38 met de export van 07/14/2022 16:46:55