Hoofdopgaven

Duurzaam

Duurzame mobiliteit

Bereikbaarheid met fiets hoog gewaardeerd

In onze monitoronderzoeken vragen we aan Nijmegenaren, bezoekers van de binnenstad en ondernemers naar waarderingsscores voor de bereikbaarheid van locaties binnen de stad (waaronder bedrijfslocaties en het stadscentrum). De bereikbaarheid met de fiets wordt hoger gewaardeerd (8,0 - 8,2) dan de bereikbaarheid met het openbaar vervoer (7,1 - 7,7) en de auto (5,9 - 7,0).
De waardering van Nijmegenaren voor de bereikbaarheid met de fiets steeg van 7,6 in 2011 naar 8,1 in 2017. In 2021 ligt deze nog steeds op 8,1. Verbetering aan de fietspaden is bij de laatste Burgerpeilingmetingen (2017, 2019, 2021) relatief vaak genoemd als een reden voor vooruitgang van de stad.
Eind 2013 ging de gratis, bewaakte fietsenstalling onder Plein ’44 open. De waardering voor de fietsstallingsmogelijkheden in het centrum is daarna fors gestegen van 6,1 in 2012 naar een ruime 7 in 2018 en 2020.
Vanaf 2015 is het aandeel in Nijmegen werkende Nijmegenaren, dat met de fiets naar het werk gaat, vrij stabiel (67%). Op plek twee staat ‘met de auto’ (20%). De fiets is ook veruit het meest gebruikte vervoermiddel om naar de binnenstad te gaan. Zo gebruikt overdag rond de 70% meestal de fiets en ’s avonds ruim driekwart. Op plek twee, drie en vier staan ‘te voet’, ‘met de auto’ en ‘met het openbaar vervoer’.
Het percentage Nijmegenaren dat tevreden is over het onderhoud van fietspaden in de stad is gestegen van 60% in 2013 naar 70% in 2017. Ook in 2021 is 70% tevreden. Over het onderhoud van de wegen voor het autoverkeer is ruim de helft tevreden (53%). Daarbij aansluitend gaan meldingen van Nijmegenaren over de openbare ruimte vaker over wegen voor het autoverkeer dan over fietspaden (en het vaakst over voetpaden).

Verschil tussen stadsdelen voor tevredenheid over openbaar vervoer

Het percentage van de in Nijmegen werkende Nijmegenaren, dat met het openbaar vervoer naar het werk gaat, is niet hoog (3% in 2021). Het percentage Nijmegenaren dat met het openbaar vervoer naar de binnenstad gaat is hoger (17% doordeweeks overdag, 12-14% in het weekend overdag en 11% ’s avonds). Het gebruik van het openbaar vervoer om naar de binnenstad te gaan, is wel afgenomen. Dit zou te maken kunnen hebben met de coronacrisis.
Een ruime meerderheid van de Nijmegenaren is tevreden over het openbaar vervoer in de buurt (76% tevreden, 5% ontevreden). In Nijmegen-Noord en Lindenholt is het percentage tevredenen het laagst (67%).

Deze pagina is gebouwd op 07/14/2022 17:06:38 met de export van 07/14/2022 16:46:55