Lees meer
Leefbaarheid en wijkontwikkeling
Leefbaarheid en wijkontwikkeling
Bewoners waarderen het woon- en leefklimaat in hun wijk gemiddeld met een rapportcijfer 7,8. Deze goede waardering (afgerond) ligt enigszins onder het gemiddelde in het stadsdeel Nijmegen-Oost (8,1) en wat hoger dan gemiddeld in Nijmegen (7,5).
Wijkmonitoring laat en stabiel woon- en leefklimaat zien.
Leefbaarometer.nl beoordeelt de leefbaarheid in de wijk sinds 2012 als goed. Er zijn geen aandachtsgebieden met leefbaarheidsrisico's aangegeven (beeld 2020).
Het grootste deel van de inwoners vindt de buurt waarin men woont het afgelopen jaar stabiel gebleven (75%). Zo’n 7% vindt de buurt vooruitgegaan, 19% zag vooral achteruitgang.
Positieve ontwikkelingen in de woonomgeving zijn in de ogen van wijkbewoners vooral:
- meer groenvoorzieningen;
- meer of betere horecavoorzieningen;
- meer saamhorigheid en onderlinge betrokkenheid;
- betere inrichting en onderhoud van wegen, kruispunten, rotondes;
- meer of betere voorzieningen, algemeen beeld;
- groenvoorzieningen, diverse verbeteringen.
Negatieve ontwikkelingen in de woonomgeving zijn volgens bewoners vooral:
- verkamering van woningen, te veel kamerbewoning;
- meer rotzooi, zwerfvuil of afval;
- toename tekort aan woningen, woningnood;
- meer geluidsoverlast;
- problematiek afvalbakken en containers, bijplaatsing afval;
- onderhoud en staat van wegen, algemeen beeld;
- meer parkeeroverlast;
- diverse overlastsituaties, waaronder overlast van horeca;
- verslechtering van groenvoorzieningen, algemeen beeld;
- meer drugsoverlast, junks, dealers.
Kenmerkend voor het voorzieningenaanbod:
- Bottendaal kent enkele kleine en een middelgrote supermarkt. Nijmegen-Centrum met een uitgebreid dagelijks aanbod is nabij.
- De wijk kent met de vele horeca en een wijkaccommodatie allerlei ontmoetingsmogelijkheden.
- Er is hier een gespreid aanbod aan huisartsen, tandartsen of fysiotherapie.
- De wijk kent een centraal gelegen sportzaal, waar ook sportverenigingen actief zijn. In de openbare ruimte is een (beperkt) aantal sport- en speelplekken aanwezig, behoorlijk verspreid over de wijk.
Zo'n 12% van de inwoners voelt zich vaak of soms onveilig in de eigen woonomgeving. Dat is enigszins onder het stedelijk gemiddelde (17%). Deze mensen geven diverse redenen en oorzaken aan, vaker genoemd zijn:
- mensen in de buurt die ik vanwege hun gedrag niet vertrouw;
- drugsdealers of drugsverslaafden in de buurt;
- donkere, slecht verlichte plaatsen in de buurt.
In de politiecijfers wordt het gemiddelde veiligheidsbeeld in Bottendaal over het algemeen bevestigd. Bijzonder voor de wijk zijn de relatief hoge aantallen geregistreerde fietsendiefstallen (incl. brom-/snorfietsen) en het gedaalde aantal geregistreerde meldingen van auto- en woninginbraak.
Lichte bevolkingsgroei in de periode 2011-2021, o.m. samenhangend met nieuwbouw. De leeftijdsklassen van 15 tot 24 jaar (studenten) en 25 tot 49 jaar zijn duidelijk vertegenwoordigd in de wijk. Dit zie je ook terug in het relatief hoge aantal vergunde verkamerde panden. Daarnaast is er een vergrijzende beeld: flinke toename groep 60-79 jarigen en een afname van 40-59 jarigen en in mindere mate van jonge kinderen.
Er zijn veel etagewoningen in Bottendaal (76,6% van het totaal in 2019). Ook zijn hier relatief veel verkamerde panden, in 2021 heeft bijna 9% van de adressen een vergunning. Mogelijk zijn er ook kamers zonder vergunning.
Sterktes en aantrekkingskracht
Sterktes en aantrekkingskracht
Deze hooggewaardeerde woonwijk is grotendeels 19de-eeuws van karakter, en ligt net buiten het Nijmeegse stadscentrum. Veel woningen zijn inmiddels gerenoveerd. De typische bebouwing, functiemenging en gerealiseerde stadsvernieuwingsprojecten geven een sterk gevarieerd beeld. De Burghardt van de Berghstraat functioneert als voorzieningencentrum. In Bottendaal bevinden zich daarnaast nogal wat werkfuncties en een buurtparkje aangelegd. Het terrein van de Dobbelmanfabriek is herontwikkeld met woningbouw en ook buurtfuncties.
Er wonen relatief veel maatschappelijk sterke inwoners in de wijk:
- Relatief veel hoogopgeleiden (58% in 2019, versus 43% in Nijmegen), gering aantal laagopgeleiden (10% versus 22% in Nijmegen in 2019). Een verhoudingsgewijs laag aandeel uitkeringen: 4,6% van de 14-65-jarigen, Nijmegen 6,6% (2021, Participatiewet).
- Weinig huishoudens (3,1%) doen een beroep op een stapeling van ondersteuningsregelingen (inkomen, zorg, welzijn).
Een groot deel van de inwoners is gehecht aan de eigen buurt: 77% (70% in Nijmegen, 2021). De hechtheid aan de buurt komt ook naar voren in de bewonersinitiatieven die zijn ontstaan en het actieve bewonersplatform.
De woningen liggen hier goed in de markt. Gemiddeld genomen ligt de waarde hier €18.000,- hoger dan bij soortgelijke woningen in andere delen van Nijmegen. Dit komt bijvoorbeeld door het imago van de wijk of afstand tot het centrum. De waardevergelijking is modelmatig.
De tevredenheid over winkels voor dagelijkse boodschappen, plekken om elkaar te ontmoeten en voorzieningen voor jongeren is hier hoog. Ook is er veel horeca in de wijk aanwezig. Dit geeft een levendige sfeer in de wijk en wordt door veel bewoners als een pluspunt gezien. Dit brengt af en toe wel overlastsituaties met zich mee.
Een groot deel van de bewoners is tevreden over openbaar vervoer in de buurt.
Aandachtspunten
Aandachtspunten
Buurtproblemen die volgens bewoners met voorrang moeten worden opgepakt:
- rotzooi, zwerfvuil of afval;
- verkamering woningen, te veel kamerbewoning;
- hoeveelheid groenvoorzieningen;
- gebrekkig onderhoud of slechte staat van wegen;
- drugsoverlast, junks, dealers;
- geluidsoverlast;
- afvalbakken, afvalcontainers (tekort, bijplaatsingen);
- overlast van hardrijdend verkeer;
- gebrek aan parkeermogelijkheden;
- overlast van zwervers, daklozen.
Relatief veel inwoners ervaren overlast van groepen jongeren. Zo'n 62% geeft aan dat overlast van groepen jongeren vaak of soms voorkomt (Nijmegen 52% in 2021). Ruim 20% van de inwoners geeft aan dat overlast van omwonenden vaak voorkomt (Nijmegen 12% in 2021).
Geluidoverlast is hier een thema. Op 24% van de adressen wordt vaak geluidoverlast ervaren (Nijmegen: 17%). Vooral van:
- buren, mensen in de buurt;
- bromfietsen, scooters, motoren;
- groepen jongeren die op straat rondhangen;
- horeca, horecabezoekers.
Bewoners merken veel bekladding van muren en gebouwen op. Hier gaat het bijvoorbeeld ook over verrommeling van bijvoorbeeld stoepen en voortuinen door het grote aantal fietsen in de wijk, zo geven wijkprofessionals aan.
De laatste jaren vinden veel bewoners dat de balans tussen verkamerde (studenten)panden en panden met normale bewoning scheef is gegroeid. Vooral door actieve bewoners is er verzet tegen verkamering in gang gezet. De verkamering leidt ook tot een opvallend hoge verhuismobiliteit, zo’n 22% van de bevolking stroomt jaarlijks door (beeld 2021).
Een verhoudingsgewijs hoog aandeel inwoners is niet tevreden met de groenvoorzieningen in de woonomgeving. Bijna 24% is hierover ontevreden of zeer ontevreden. Deze mensen geven diverse redenen en oorzaken aan, veel genoemd zijn:
- te weinig groen;
- te weinig soorten bomen of struiken;
- ontevreden over onderhoud groen (te veel gesnoeid, te weinig gesnoeid, te veel rommel).
De wijk heeft niet veel ruimte om groen toe te voegen. Bottendaal is een dichtbebouwde wijk, waar veel mensen op een klein stuk grond wonen. Met drukke, smalle wegen, drukke parkeerplaatsen en veel fietsen. De druk op de wijk infrastructuur en voorzieningen is hoog in Bottendaal zo geven wijkprofessionals aan.
De aanwezigheid van een coffeeshop geeft volgens wijkprofessionals extra overlast qua drugsgebruik, dealen en parkeeroverlast. Daarnaast geven zij aan dat de overlast van dak- en thuislozen toeneemt.